Då frun fyllde jämt så blev det en resa till Berlin för att fira detta, bara vi två, barnen lämnades hos tryggt förvar hos mormor, morfar o moster.

Tidig torsdag morgon tog vi bilen till Landvetter för att ta flyget till Berlin, stannade på vägen och tog en cache när ändå andra behov trängde på. På flygplatsen var vi lite tidiga och efter att ha checkat in vårat bagage skulle vi passa på att växla lite pengar, då det var några före fick frun vakta kön medan jag sprang ut och loggade närmaste ologgade burk och var ändå tillbaka innan det var vår tur.

Flyget gick utan problem och snart så landade vi i Berlin, efter att ha stått i bröd kö för att köpa biljett till kollektivtrafiken gick det ganska smidigt att ta oss in till centrum och vårat hotell. Det var nog ett av dom minsta hotellrum med dusch och toa på rummet jag sovit i, toalett delen var en glasbur framför sängen så man fick inte vara blyg….

Då vi var ganska nära TV-tornet så styrde vi eftermiddagens promenad dit, på vägen dit passerade vi ett galleri med en plansch min fru blev förälskad i, dock var dom slut och dom hade bara skyltexemplaret kvar så det blev inget köp då….

Vi passerade huset ovan på vår promenad, man är glad att man slipper bo så. Även om dom som ockuperar huset säkert trivs och bor förhållandevis billigt.

På vägen tog jag också resans första tyska cache GoldenEye en ganska ordinär cache men ändå lite med glimten i ögat, har i nuläget 7% favoritpoäng. Tog lite tid att hitta även om jag i princip direkt visste vart jag skulle leta.

Sedan blev det ett besök uppe i TV-tornet, där var det bra utsikt över stora delar av staden. Tornet byggdes i slutet 60-talet och är 368m högt, förutom utkiksplattformen som vi besökte finns även en restaurang som roterar i tornet.

Efter Tv-tornet kallade magen på uppmärksamhet och vi hittade en uteservering och slog oss ner för att inta middag. Min middag synes ovan då jag gillar att testa lite lokala specialiteter, till min frus förskräckelse…

Vi strosade runt lite till och jag kunde även logga cachen Der Rosenthaler som låg ett stenkast från vårt hotell.

Infällt i trottoarerna är minnesmärken över dom judar och andra som nazisterna hämtade och mördade under kriget.

Fredag

Då frukost inte ingick i hotellet blev det ett mysigt café inte långt ifrån som vi åt frukost på dom första två dagarna. Blev en rejäl frukost, bara min del syns i bilden nedan…dsc_2292

Sedan fortsatte vi att utforska staden, kvällen innan hade vi sett ut vart vi skulle röra oss för dagen och målet var bland anat en del av muren som vi ville besöka.

Ovan, muren sedd från västsidan.

Nedan flyktförsök ifrån östsidan…..

Vid muren tog jag en tio år gammal multi Todesstreifen – Berlin Wall som visade upp området bra.

Sedan tog vi oss till Frankfurter Tor där vi blivit tipsade om en gigantisk second handaffär i flera våningar. Jag släpte in frun där och sprang själv en runda i området och loggade några cacher Hundi, Enti und Robbie…., Gib Gummi!, Bersarinplatz Reloaded.

På eftermiddagen tog vi oss till ett av mina måste ställen att besöka, Volkspark Humboldthain och till ett luftvärnstorn som tyskarna byggde under kriget, man byggde tre gigantiska torn i Berlin och detta var ett av dom. Nu finns bra halva bevarat då man försökte riva det efter kriget men det gick så där….

Där loggade jag cachen Donald Flak , på tornet så övade man klättring, synd att man inte hade sin egen utrustning med sig…

dsc_2341dsc_2342dsc_2349dsc_2353

Sedan ägnade vi resten av eftermiddagen och kvällen att besöka andra delar av muren som finns bevarade bland annat eastside artgallery, där man gjort graffitimålningar på muren, dock hade vi nog lite höga förväntningar innan då vi inte tyckte att det var så speciellt.

Efter att ha återkommit till hotellet så stack jag ut på en kvällstur till cachen Touristic-Spot: Hackesche Höfe som är Berlins näst mest favoriserade cache och som vi var förbi dagen innan men då det var mycket folk i omlopp så gick det inte leta så bra.  Nu på kvällen kunde jag leta ostört men det tog sin tid ändå att hitta den, hann precis kontakta en livlina innan jag själv fick syn på den. Måste erkänna att jag förväntat mig något bättre….

Lördag

Första målet för dagen efter en stadig frukost på gårdagens mysiga café var DDR museet. På vägen dit passerade vi huset nedan, otroligt att det 70år efter kriget finns så tydliga spår kvar. Man såg på många andra ställen där man reparerat fasaderna från skotthål.

Bredvid en judisk kyrkogård såg vi denna fantastiska mosaikväggen(klicka upp bilderna).

DDR museet bjöd bland annat på detta oväntade multitool, gräsklippare och borrmaskin i ett.

Innan och efter DDR museet så avverkade jag delstegen i Letterboxen The Shining och tänkte logga finalen när vi passerade, men jag gick bet på den då det förutom en massa buskar och murgröna på platsen så var det ett antal byggjobbare som monterade upp en byggnadsställning på platsen så jag fick ge upp på den vilket var lite surt.

Sedan tog vi oss till Checkpoint Charlie som är väl något av ett måste besök när man är i Berlin, nåja turistfälla delux. Men med både en virtuell cache Historic Words och en riktigt bra tradd Checkpoint Charlie (snart 1000Favorit poäng)så är ju besöket inte förgäves.

Sedan intogs en inte så tysk lunch.

Sedan blev det ett besök vid världens mest favoriserade cache Lego – einer ist zuviel, en fyra meter hög giraff byggd i Dupplo, där en bit gömmer en geocache som i dagsläget har 7764 favoritpoäng, mer än 2000 fler än den som ligger tvåa i världen… Det tog en stund och ett par varv runt djuret innan den åtråvärda biten kunde hittas. Över 800st har loggat DNF så man kan ju misstänka att det är fler än 1000 misslyckade försök. Men inte för mig! 🙂

Sedan blev det ett självklart besök här Der Führerbunker / The Führerbunker , tyvärr inte mycket att se mer än en informationstavla så det blev inget foto på den parkeringsplats som finns där idag.

Kvällen avslutades på ett mysigt café en bit ifrån vårt hotell, på väg hem inhandlades ett antal öl för att avsmakas i det spartanska hotellrummet. Men innan läggdags så fick jag tillstånd att avvika för lite caching. Nu skulle jag göra upp med dagens nesliga DNF av The Shining och tog således tunnelbanan in till centrum och vandrade ensam på mörka smågator denna fredag natt för att ta mig tillbaka till finalplatsen. Väl tillbaka behövde jag inte oroa mig för byggjobbarna, men för att dra till mig uppmärksamhet då jag lyste runt med en stark ficklampa mitt i natten.Försökte skärma av ficklampan så gott det gick och letade runt länge och väl efter burken, brände mig på otaliga brännässlor och hade i princip gett upp när jag hittade den åtråvärda burken bara för att mötas av ett kodlås. Med en cachebeskrivning bara på tyska så fick man tacka för dom åren man läste tyska i skolan vilket inte finns mycket spår kvar i medvetandet idag, men tillräckligt för att lista ut vilka stycken i beskrivningen jag behövde googla. Kunde sedan återvända till hotellet efter en två timmar lång utflykt bara för denna cachen, men det var det värt!

Lördag

Dagen började med att vi gav oss av till Charlottenburger Tor för att gå på loppmarknad, blev frukost i tunnelbanan på vägen dit. Blev inga direkta fynd där även om det fanns en del intressanta saker. Kunde dock logga en ganska ny cache där med samma namn Charlottenburger Tor.

Sedan begav vi oss till en annan gigantisk loppmarknad men även där höll vi inne med köpen, då det som var intressant inte skulle gå att få med på flyget…

Vi stannade till vid hotellet för att frun efter mycket vånda bestämt sig för att köpa planschen som hon såg på galleriet strax bredvid första dagen. Kruxet var bara att hon var tvungen att köpa den inramad, och givetvis visade sig den var något större än vår resväska så den skulle inte få plats där…

Sen styrde vi kosan mot Spreepark som är en övergiven nöjespark i Berlin, jag kom på att den fanns dagen innan och hade inte haft en tanke på den innan på resan så det var nära vi missade den. Den fanns i bakhuvudet då det var ett megaevent där för ett par år sedan som jag givetvis var sugen på att åka på men som inte blev av av olika skäl.

På vägen dit lyckades vi trilla in i Treptower Park  med Sovjetunionens minnesmärke över andra världskrigets uppoffringar. En gigantisk park med högt järnstaket runt och överdådiga skulpturer och en gigantisk staty i ena änden med en helt otrolig mosaik inne under statyn. Där kunde jag även logga cachen Дер Ротармист.

Sedan tog vi oss till Spreepark som blev resans höjdpunkt, även om parken var omgärdad med staket så såg man bra utifrån, var lite sugen på att planka in, men var inte riktigt klädd för det. Höjdpunkten var det fantastiskt fina och gigantiska pariserhjulet som sakta snurrade spöklikt i vinden. Vi följde staketet runt parken och insöp atmosfären kunde även logga Mysterious Spreepark LP (Memorial Cache) efter att ha fått tagit frun till hjälp som stöd för att nå finalen(T4).

Efter detta besök behövde strupen fuktas lite så vi tog oss över en gångbro i närheten till en liten mysig ö med café och ölhak som kändes som ett utflyktsmål för Berlinare och inte så turistigt. Insel der Jugend hette ön och vi slog oss ner och undertecknad kunde avnjuta både öl och kaffe vid strandkanten. En plats jag skulle rekommendera att besöka för den som vill komma bort från dom vanliga turistfällorna. En titt i gpsn avslöjade att det fanns en cache bara 60m bort, men även att den var T5 och således krävde båt för att nå. På väg tillbaka över gångbron så bestämde vi oss för att göra ett försök då man kunde hura trampbåtar på ön så vi vände tillbaka och hyrde en båt en timme för att logga en cache ett par minuter bort.

Det blev en logg på cachen ””👾 Insel der Jugend 👾”” och även EAU – Der Tradi en annan T5a som också låg på trampavstånd.

Sedan rundade vi av dagen med att be ge oss till nästa luftvärnstorn, Friedrichshain som förstördes efter kriget och övertäcktes så att där är nu en stor kulle som är byggd av rasmassor från det sönderbombade Berlin. Där loggade jag cachen Großer Bunkerberg im Volkspark Friedrichshain ingen speciell cache och tyvärr såg man ju inget av resterna av luftvärnstornet. Men ändå kul att besökt en sådan historisk plats. Det var en rave fest eller liknande högst upp på kullens utsiktsplats, som tur var låg cachen inte precis där.

Söndag

Sista dagen, flyget skulle gå sen eftermiddag så vi lämnade kvar våra väskor på hotellet. Efter att ha monterat ur den köpta planschen ur ramen rullat ihop den försiktigt och monterat isär ramen så att delarna fick plats i väskan hade vi kvar själva glasskivan som vi hade föga förhoppningar om att kunna få igenom säkerhetskontrollen. Så den fick följa med ut på stan för att dumpas i närmaste byggcontainer.

Frun var inställd på ett antal loppisar, jag följde med till den första och kunde göra ett bra och billigt fynd av två legomodeller från 70-talet i originalkartong. Sedan lämnade jag loppisarna åt frun och gav mig tillbaka till Volkspark Humboldthain för att gå en guidad tur i underjorden i ett skyddsrum från kriget som låg nere i tunnelbanesystemet.

På vägen dit blev det givetvis några cacher bland annat School’s out som låg vid en övergiven gymnasieskola i härlig 70-tals stil.

Promenaden bjöd på en del fina vyer över staden.

Vid T-banestationen Gesundbrunnen låg detta skyddsrum där det ordnade guidade turer av http://berliner-unterwelten.de/ önskar att jag haft tid att gå deras övriga turer också, dom står högst upp på att göra listan nästa gång jag kommer till Berlin. Turen varade i drygt 90 minuter och en fantastiskt kunnig guide lede oss genom komplexet och utställningarna som fanns där nere. Rekommenderar starkt ett besök där!

Sedan mötte jag upp frun i centrum för intagandet av lunch. Tysk curry wurst.

Sedan bar det av till hotellet för att hämta väskan och sedan ta sig till flygplatsen. När väskan var incheckad så fanns det lite tid över och jag fick 45minuter på mig att ta någon cache i närområdet. Jag hade spanat in 🐻 TXL Travelbuglodge 🐻 som låg i närheten, för att hinna blev det givetvis språngmarsch till cachen och även Unter Beobachtung – reloaded  hann jag med som inte låg så långt borta och kunde återvända till frun på utlovad tid. Då det var +30º ute så hade jag blivit rejält svettig, så när jag passerade säkerhetskontrollen blev det en extra undersökning i en speciell kroppsscanner då tydligen det verkade misstänkt.

Berlin var en trevlig stad som vi gärna återvänder till.