Då det fanns några intressanta cacher kvar i Hiroshima så blev det en tidig morgonpromenad före frukost för att logga dessa. Fick med mig några av övriga resenärer som sällskap.
Hiroshima Castle Letterbox var perfekt att logga denna tidiga timme, inte en mugglare på hela slottsområdet så vi kunde leta ostört.

Folktomt
Hiroshima castle

Även multisarna 相生橋 (Aioi bridge) och Hiroshima Peace Power Trail #0 ”Genbaku Dome” passade vi på att logga då dessa låg i anslutning till fredsparken men vi hade inte hunnit med dom dagen innan pga av det pressade tidsschemat.

Konst(igt)
Öde gator tidigt på morgonen.

Resans sista resa på Shinkansen nu till Kyoto. Centralstationen i Kyoto en gigantisk byggnad. Likt centralen i Stockholm även denna utrustad med en ”Bög-ring” 🙂

Tuffa tåg i Japan.
Man undrar ju hur dom klarade sig innan LCD-displayen kom, mins ju dom skyltarna där siffror och bokstäver bläddrades fram.
Klassisk mötespunkt både i Stockholm och Kyoto.
Högt i tak.

Här på centralen blev det lunch, nu äntligen en riktigt Sushi restaurang där vi fick plats framme vid bandet. Man satt vid disken och framför sig rullade sushin fram på små assietter och det var bara att plocka dom assietter man ville ha eftersom man åt, färgen på assietten avslöjade vad varje rätt kostade. Kockarna innanför hade fullt upp med att förse bandet med nya spännande sushi bitar. Det satt små skyltar på bandet före varje rätt som åtminstone på japanska troligen talade om var det var för något, en annan fick gå efter ögonen och välja det som såg intressant ut. När man var färdig så scannade personalen assietterna och man fick betala därefter.

Resans bästa restaurang upplevelse?

Vi tog oss sedan till hotellet för att checka in, där väntade min väska som jag hade glömt på tåget ett par dagar tidigare som man nu skickat dit till den facila kostnaden av 200 kronor.

Min väska postad till hotellet

Vi besökte Nijoborgen som byggdes till Shogunen för nästa 400 år sedan, känd för sitt näktergalsgolv som kvittrar när man går på det, detta för att förhindra att Ninjor(lönnmördare) skulle kunna smyga sig in. I strumplästen fick vi besökare också gå på detta golv som fortfarande kvittrade, jag hade ju gärna testat att försöka smyga på golvet själv och se hur bra det fungerade men det var för mycket besökare för det. Tyvärr var det fotoförbud på insidan.

Fantastiska träarbeten.
Mycket bladguld.
Shogunens palats.
Konstruktionen av näktergals golvet underifrån.
Rejäla murar och vallgravar skyddade Shogunens palats.

Sedan blev det ett besök på Nishikimarknaden en japansk matmarknad med det mest fantastiska utbud av konstigheter att stoppa i munnen. Efter en snabb repa här med hela gruppen så valde jag sedan att avsluta dagen på egenhand då övriga skulle åka iväg och käka Kobe-biff på en restaurang en bit bort.

Vi loggar diskret en cache precis utanför.
Flera hundra små butiker med allt möjligt.
Det Japanska formspråket gör att alla butiker ser ut att vara hämtade ur en serietidning.
Fiskar och snäckor.
Små bläckfiskar.
Picklad gurka. Fick man tydligen inte ta kort på…
Små krabbor som snacks?

Flanerade runt i dom centrala kvarteren för att hitta lite presenter att ta med mig hem, efter en stund ser jag en bekant rygg och hittar Knatos en i gruppen som skulle med dom övriga men missade deras avfärd i taxi. Han hade inget nät till sin telefon, så jag hjälpte honom att få kontakt med gruppen så han fick adressen till restaurangen.

Spejsade ätpinnar.
Klo-Automat
Pryttel-automater.

Jag hade ungefär 2km till vårat hotell så efter att ha intagit middag på en liten restaurang började jag gå hemåt genom att logga dom cacher som låg efter vägen, nåja det blev kanske någon eller två extra km. Multi cachen Kamo-gawa River Hopping Stones låg vid ett vad ställe där man skulle räkna stenar och skulpturer på själva vadstället, noterade etta först när jag redan tagit mig över, så det blev till att gå fram och tillbaka en extra gång. Lyckades också passera en riktig spritbutik som inte bara sålde Saké utan även hade ett stort utbud av öl och whisky på plastflaskor.

Nijo Stepping Stone
Öl från alla världens hörn.