Idag blev det tidig förflyttning så vi hann inte med någon frukost på hotellet, istället hade guiden fixat frukost påsar med diverse innehåll som vi avnjöt på Shinkansen på väg mot Osaka. Bland annat så innehöll påsen ett litet trekantigt paket med ris med tonfisk. Jag vände och vred på paketet för att lista ut hur jag skulle ta mig in i denna mystiska förpackning, en äldre japan som satt bredvid mig noterade snabbt detta och kom snabbt till undsättning.

Den skarpsynte ser att det finns nr i hörnen för att tala om i vilken ordning man skall öppna förpackningen.

Vid ankomst till Osaka väntade en chartrad buss på oss och det var dags att ta sig till dagens tunneläventyr. Efter en stunds bussresa var vi framme i något som kändes som utkanten av staden. Dagen var varm och solig och vi fick vänta en stund medans våra japanska guider delade ut hjälmar och ficklampor. Sedan blev det en bits promenad för att ta oss till ett skogsområde som bestod av kullar/berg, vi äntrade skogen och stigen ledde upp mellan kullarna. Här hade man under kriget grävt ut mängder av tunnlar och grottor med hjälp av slavarbetare för att skyddat kunna tillverka ammunition och flygplansmotorer.

Solen stekte på, alla sökte sig till den lilla skugga som fanns.
Lämmeltåg
Smal stig för att ta sig fram.
In i skogen

Vi fick besöka några av tunnlarna, dom hade förfallit sedan kriget och låg helt öppet utan avspärrningar i skogsområdet. Tunnlarna kändes allt annat än säkra då det inte var berg utan man hade grävt ut tunnlarna i jord och mitt i tunnlarna låg det betydande högar av jord som rasat ner från taket. På något ställe fanns det en betong gjutning för att stabilisera taket men för att spara råvaror fanns den inte överallt, där det nu inte fanns någon betong hade det varit tak och stöttor av trä under kriget som man efter kriget behövt till annat.

Första tunneln. Japanska guiden förklarar på japanska för vår reseledare.
In i mörkret och svalkan.
Längre in….
Längst in, Guiden visar på hål som visar på att man tänkt förlänga tunneln men inte hunnit göra det innan kriget tog slut.
Det fanns gott om fladdermöss och andra kryp.
Att ha dom här hängande över huvudet kändes lite mer olustigt än dom spindlar man är van från liknande platser i Sverige….
På jakt efter fler tunnlar.
Alla ingångar syntes inte lika tydligt.
Betongförstärkning av taket, notera väggarna längst ner där man sparat på betong och armering pga av resurs brist.
Här hade tunneln nästan helt rasat in det gick att klättra runt och komma ut på andra sidan om man var tvungen, dock avrådde guiderna oss att gå där med tanke på rasrisken.
Guiden visade bilder på hur det sett ut under kriget.

Efter tunnlarna var det hög tid för lunch så bussen stannade vid ett sort köpcenter och vi fick nog 45 minuter på oss att hitta något att äta. Så vi delade upp oss i mindre grupper för att hitta någon lämplig restaurang, min grupp tog första (inte)bästa restaurang som var en Italiensk restaurang. Det blev en ganska torr Paela till lunch för min del.

Resans ända måltid med kniv och gaffel.
Stora städer kräver mycket ström.
Mycket tunnlar, känns säkert i ett så jordbävningsdrabbat land….

Vi fortsatte sedan till den Gyllene Paviljongen upptagen på UNESCOs världsarvs lista. Kinkakuji-templet som är dess riktiga namn besöks årligen av drygt 6 miljoner människor och är ett av Japans mest populära besöksmål. Templet är klätt i bladguld och varje natt så jobbar man med att förbättra och underhålla den guldprydda fasaden.
Templet ligger i en fin japansk landskapsträdgård med mycket planteringar och slingrande stigar.

En sommarstuga
Om man skulle lägga ett bud?
Många japanskor kom i traditionella kläder.

Nästa besöksmål var helgedomen Fushimi Inari-taisha känd för sina tio-tusentals(runt 32 000) röda portar(Torii). Dessa portar är köpta och donerade av rika affärsmän för att bringa lycka och framgång. Här hamnade vi en bambuskog vilket var en riktigt häftig upplevelse efter bara sett dom på håll innan. Cachen Red Torri hittade vi i skogen och den var lite rolig då den var en miniatyr port placerad i skogen.

Vi var inte helt ensamma på denna plats….
Många portar var det.
Bambuskog

På väg tillbaka till bussen passerade vi ett kattcafé det är ett kafé där det är full med katter som man kan kela och klappa medans man fikar, det finns även liknande med igelkottar och ugglor. Passerade ett sådant med ugglor sista dagen i Japan när jag gick själv i Kyoto, men det kändes inte rätt att stötta sådan verksamhet med ett besök.

Katt café, katterna är redan där så man skall inte ta med sig en egen.
Råkade passera Nintendos högkvarter med bussen. Lika fyrkantigt som ett 8-bitars spel.

Efter att ha checkat in på hotellet var vi några som slog följe för att logga lite cacher under kvällen. Dock var det hög tid för middag så vi slank in på ett litet ställe. Det visade sig bli en utmaning att beställa mat då meny endast fanns på japanska, utan bilder…. Fast med lite trixande med google translate och lite hjälp från våra japanska bordsgrannar så lyckades i få i oss något att äta.

Glatt gäng som med skräckblandad förtjusning väntar på att få se vad dom beställt för mat.
Handskriven meny på japanska, det gjorde att Google funkade mindre bra….

Vi tog sen taxi bort till en gammal virtuell cache Floating garden och sedan från den så loggade vi oss tillbaka i mörkret till hotellet längs en cacheserie som gick efter floden totalt 17 st lyckades vi beta av.

Gångtunnel, väl upplyst och dekorerad.
Osaka…
….by Night.
En cache loggas i mobliens sken.

Sedan var det läggdags efter den obligatoriska sängfösaren i form av några nya japanska öl och genomgång av dagens upplevelser med några av deltagarna på ett av hotellrummen.